Voor filmliefhebbers is het een memorabele week. Verscheen woensdag de langverwachte, semi-ironische film Barbie in de bioscoop, vanaf vandaag kunnen liefhebbers van spannende thriller Oppenheimer genieten. Op internet circuleren inmiddels zogeheten Barbenheimer-memes.

Het enthousiasme wordt veroorzaakt door het feit dat beide langverwachte films in de Verenigde Staten op dezelfde dag in de bioscoop belanden, namelijk vrijdag.

De films zijn overigens compleet verschillend. Oppenheimer, een serieuze film van regisseur Christopher Nolan, gaat over de natuurkundige en uitvinder van de atoomboom J. Robert Oppenheimer. De film Barbie van Greta Gerwig is er één over de wereld van Barbie(poppen), voorzien van een dikke knipoog.

Amerikaanse filmliefhebbers zijn uit op een filmmarathon. Zij delen online al hun tips over welke film je eerst zou moeten zien. Oppenheimer als heftige hoofdmaaltijd, Barbie als luchtig toetje, lijkt tot dusver de heersende opinie te zijn.

Daar blijft het niet bij, want fans delen ook hun visie op wat je zou moeten drinken en eten tijdens de films en in welke kleding je de films het beste kunt bekijken.

En toen kwamen de memes.

Barbie-actrice Margot Robbie en Ken-acteur Ryan Gosling, deelden op 18 juli hun gedachten over de Barbenheimer-memes, in een interview met de BBC. Gevraagd of ze de memes zelf al had gezien, antwoordde Robbie dat vrienden haar al veel memes hadden laten zien. "Mensen zijn zo creatief, dat ze dit soort grappige memes verzinnen", zei ze.

Tegen het einde van het interview slaagde Gosling er zelfs in een nieuwe meme te verzinnen, door te vragen: "Wat is een meme?"

Twitter-gebruikers hadden al snel door dat Gosling refereerde aan Oppenheimer-acteur Cillian Murphy, die in een video-interview met het Britse muziekblad NME ooit dezelfde vraag stelde.

"Hij wist hier precies wat hij aan het doen was", tweette een gebruiker. "Ali laat opnieuw zien waarom hij hier het beste in is. Gefeliciteerd met de geboorte van een nieuwe meme", tweette een andere twitteraar.

Twitter-gebruikers kwamen in de tussentijd met hun eigen memes op de proppen.

"Dit voelt voor mij als de Grimace Shake, maar dan voor #Barbenheimer. Ik houd er absoluut van," schreef een twitteraar, die hierbij refereerde aan de recente Grimas Shake-trend die viral ging. Hierbij deden mensen alsof ze waren flauwgevallen na het drinken van een Grimas Shake van McDonalds.

"Ik hou ervan dat fans de persaandacht voor Oppenheimer in eigen hand houden", tweette een andere gebruiker.

TikTok-gebruikers maakten ook talloze video's om de filmreleases te vieren. De #Barbenheimer-hashtag is op moment van schrijven al zo'n 125 miljoen keer bekeken.

Een gebruiker, die onder de naam @alysilverio opereert, deelde een video van een feestje in Barbie-stijl, dat zij had georganiseerd. Bij bijschrift vermeldde: "Je organiseert een feestje in een Barbie-thema en de jongens komen op deze manier aanzetten."

In de video zie je de mannen platte petten en vesten dragen, waarschijnlijk bedoeld ter referentie aan de karakters uit Oppenheimer. Ze worden begroet door een groep vrouwen die volledig in het roze gekleed zijn.

Eén van hen houdt een roze cake met een Barbie-pop erop vast, die de maker van de TikTok-video al in een vorige video maakte.

"Bedoel je Peaky Blinders?", staat in het bovenste commentaar van een gebruiker, die daarmee refereert aan een Britse historische serie uit de jaren 2010, waarin acteurs in klassieke tenues de revue passeerden.

Iemand anders schreef dan weer in de comments: "Wow, dat is zó Ken van hen, eigenlijk."

In een andere video die 3,5 miljoen keer is bekeken, laat Tess Donatello - @tessdonatello - zichzelf zien in een zwart Oppenheimer-achtig outfit, om vervolgens te laten zien dat ze eronder een Barbie-achtige jurk aan heeft. 

"BYE THIS ATE", [Twitter-slang voor: "Hou op, dit is geweldig''] is in het bovenste commentaar te lezen. Het is ruim 60.000 keer geliket.

Entertainmentconcern Warner Bros voorspelt dat Barbie liefst 80 miljoen dollar in zijn eerste drie dagen zal opleveren - zo ongeveer het dubbele van de 40 miljoen dollar waar Universal Pictures op mikt met Oppenheimer in diezelfde periode.

Chrostopher Nolan was er niet blij mee dat de studio Barbie in hetzelfde weekend wilde uitbrengen als zijn film Oppenheimer, aldus bronnen tegenover Insider-journalist Jason Guerrasio.

Guerrasio vroeg Nolan in een recent interview of hij vindt dat Barbenheimer uit "kleinzieligheid" van Warner Bros is ontstaan. "Die vraag ga ik niet beantwoorden. Degenen die geven om bioscoopervaringen hebben uitgekeken naar een seizoen met een hoop verschillende films. Dat is wat het bioscoopaanbod momenteel biedt en sommigen onder ons die van films houden, zijn daar enthousiast over."

Voordat beide films in de VS worden uitgebracht op 21 juli, zijn er nog genoeg uurtjes over om nieuwe memes en video's de wereld in te knallen. De pret is nog maar net begonnen.

Lees ook: Je vintage Barbie kan wel $27.000 opbrengen op de tweedehandsmarkt – dit zijn waardevolle Barbies uit de jaren 1959 tot 2020